דף עזר למורה בבית הספר לשעת חינוך על בטיחות בדרכים | דרך חיים

דף עזר למורה בבית הספר לשעת חינוך על בטיחות בדרכים

מאת: צוות דרך חיים    פורסם ב:06.02.2012

דף עזר לשעת חינוך על בטיחות בדרכים:

  1. דברו יותר על פיתרונות ופחות על בעיות .

 כולם יודעים שתאונות דרכים זו בעיה (לקרוא מספרים מהסטטיסטיקה זה לא ממש הפיתרון אלה המחשה של גודל הבעיה…) חשוב מאוד, שבשיח הכיתתי כן תדונו בפיתרונות וכיוון שהבעיה מורכבת, זיכרו כי גם הפיתרונות מורכבים ואין פיתרון קסם.

דוגמא לקביעה שבתוכה הבעיה: דעו כי נהגים ששותים אלכוהול, גורמים לתאונות דרכים!

דוגמא לשיח הקשור בפיתרון: מה הייתם מציעים לנהג שרוצה לצאת לבלות בפאב ולחזור הביתה בשלום? למצוא חלופה תחבורתית , או נהג תורן וכיו"ב.

אפשר ואף מומלץ, גם כמתודה, לבקש מתלמידים לנסח משפט שקובע בעיה ומשפטים דומים העוסקים בפתרונות.

דוגמא נוספת למשפט הקובע בעיה: "מהירות מופרזת הורגת" .

משפט המציע פיתרון התנהגותי: "ליד גן ילדים תמיד נאט ובמיוחד בשעות הבוקר והצהרים…" וכיו"ב .

 2. התמקדו בנושא אחד ואל תנסו להעביר את כל המסרים גם אם הם נכונים וחשוביכרו: תפסת מרובה לא תפסת .

 3. תקשיבו לתלמידים ולמה שיש להם לומר, תשכילו להפריד בין עמדות להתנהגות בפועל.

תלמידים רבים יסכימו אתכם למשל ש"הפרסומת על החגורות מאחור הייתה מזעזעת –"חזקה"-  אין בזאת כדי לומר בהכרח כי החליטו לחגור מאחור תמיד. לכן חשוב לדון במה שכן יגרום להם לחגור גם מאחור.

 4. מומלץ לדעת את נקודת הכשל- פעולה לא בטיחותית לא תמיד מובילה לתאונה .

 שקיפות זו הכרחית והרי לו כל פעולה לא בטיחותית הייתה מובילה לתאונה לא היה צורך בדיון הכיתתי שכן כולם היו נזהרים תמיד. בעיית תאונות הדרכים קשורה בעיקר במשפט זה – אפשר לעבור באור אדום פעם אחת ולא יקרה כלום אולם הבעיה היא שהדבר יכול להפוך להרגל ואנו נדרשים לעיתים לעשות דברים, כביכול חסרי ערך ברגע נתון , ולו כדי שנאמץ הרגלים בטוחים, מה שנותן ערך רב יותר להתנהגותנו המודעת.

 5. תדעו על מה אתם מדברים ואם אתם לא יודעים תשאלו ותחזרו עם תשובה נכונה . בנושא תאונות הדרכים רבים מרגישים "מומחים" ואולי כאן הבעיה. כפי שאתם מתכוננים לשיעור במקצוע שלכם, בנושא שאתם מומחים בו, תתכוננו הייטב, וודאי לשיעור בנושא שאינכם מומחים בו אך כולנו קשורים בו. בקשו חומר מהמורה לחינוך תעבורתי בביה"ס, טיילו באתרי אינטרנט לבטיחות בדרכים (למשל של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים וכיו"ב ) תשאלו את התלמידים על מקורות מידע הם יודעים מצויין…והכי חשבו תשתפו גם את המורים בחדר המורים בתובנות שעלו מהשיעור .

בהצלחה .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *